تحلیل-کارایی-مخاطبان-در-گوگل-آنالیتیکس

تحلیل کارایی مخاطبان در گوگل آنالیتیکس

اگر شما بتوانید ترافیک وب سایت خود را در گوگل آنالیتیکس بدرستی تحلیل نمایید قطعا در فروش و جذب مخاطب بیشتر تاثیر گذار خواهد بود.

مخاطبان شما تمام دارایی شما هستند. شما در دنیای آنلاین هر کاری می کنید تا افراد مختلف را جذب کنید و آن ها را درگیر کنید و از طریق آن ها بازار خود را گسترش دهید و ترافیک کسب کنید و نرخ تبدیل خود را بالاتر ببرید. با به عبارت دیگر خدمات و محصولات خود را عرضه کنید و به این کاربران بفروشید.

اگر بتوانید مخاطب هدفمند بسازید و یا به عبارت دیگر آن ها را جذب کنید می توانید بهترین نتیجه را از آن ها بگیرید. پس رفتار کاربران اهمیت بسیار زیادی در کارایی وبسایت شما دارد و باید به نحوی آن ها را آنالیز کنید. اینکه آن ها از کجا آمده اند. از چه طریقی شما را پیدا کرده اند. به چه منظور وارد سایت شما شده اند و چگونه با وبسایت شما تعامل و اینتراکشن داشته اند مواردی هستند که می تواند استراتژی بازاریابی شما را متحول کنند.

گوگل آنالیتیکس این ابزار رایگان و قدرتمند گوگل می تواند تا حد زیادی رفتار کاربران را آنالیز کند. این رفتار در بستری زمانی و مکانی تحلیل می شود و می تواند با استفاده از داده های خود کاربران رفتار کلی کاربران را به شما نشان دهد.

گوگل در اوایل 2018 تب Audience را به گوگل آنالیتیکس اضافه کرد تا راحت تر بتوان کاربران را در دسته های مختلف و با استفاده از سگمنت های سفارشی دسته بندی کرد و رفتار آن ها را آنالیز و بررسی کرد.

گزارش مخاطبان در گوگل آنالیتیکس

برای استفاده از Audience Report یا همان گزارش کاربران در گوگل آنالیتیکس شما نیاز دارید که ابتدا تنظیمات آن را انجام دهید. بهتر است گزارش دموگرافیک را فعال کنید  تا بتوانید داده های آماری را با چیدمان خاصی مشاهده کنید و آن ها را هم با استفاده ه از داده های زمانی و هم داده های مکانی بسنجید.

Audience Report راهی فوق العاده برای نمایش دید کلی و آمار نهایی وبسایت است که رفتار کاربران را در کل اکوسیستم وبسایت و کسب و کار مشخص می کند. معمولا در کمپین های تبلیغاتی مانند گوگل ادز رفتار کاربران صرفا به عنوان یک عامل ثابت و غیرمتغیر سنجیده می شود و هیچگاه تغییرات آن در طول زمان در تحلیل و شناسایی پرسونای مخاطب سنجیده نمی شود. با گزارش مخاطبان می توانید در هر لحظه رفتار کاربران را مشاهده کنید و در کمپین ها پیاده سازی کنید تا نتیجه بهتری بگیرید. گزارش مخاطبین یک نمایه کلی از اینکه کاربران شما از چه کانال ها و درگاه های ارتباطی وارد وبسایت شما شده اند به شما ارائه می کند. می توانید از این نمایه برای تقویت کارایی کانال های پرمخاطب خود استفاده کنید تا مخاطبین بیشتری جذب کنید.

سایر داده هایی که می توانید از Audience Report استخراج کنید:

  • کدام کانال ها بهترین بازده را برای جذب کاربران داشته اند.
  • کاربران در داخل سایت چه مسیری را طی کرده اند.
  • بالاترین نرخ تبدیل مربوط به کدام مخاطبین بوده است و از چه طریقی جذب شده اند.
  • هر کاربر چه میزان در وبسایت شما مانده است و با آن اینتراکشن برقرار کرده است

تمام این شاخص ها به نوعی به شما کمک می کند تا ارزش های مخاطبین خود را شناسایی کنید و مطابق با آن ها ارزش آفرینی کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

سگمنت های سفارشی و ابعاد ثانویه

گزارش کاربران می تواند برای ابعاد اولیه ی ماجرا و کسب یک نمای کلی از کاربران مورد استفاده قرار بگیرد اما اگر می خواهید اطلاعات ویژه ای را از این داده ها به دست بیاورید باید خودتان سگمنت هایی را به صورت شخصی سازی شده ایجاد کنید. این کار به شما امکان ایجاد گزارش های داده محور را می دهد.

به طور مثال اگر شما یک کمپین تبلیغاتی را اجرا کرده باشید و دوست دارید بدانید در طول کمپین کاربران چه رفتاری داشته اند و چگونه با سایت تعامل داشته اند باید یک سگمنت یا بخش بسازید که در آن جریان رفتار یا Behavior Flow نمایش داده شود تا بتوانید کمپین خود را از این نظر بررسی کنید.

به علاوه شما می توانید المان ها و صفحات سایت خود را بررسی کنید و ببینید چه تعداد از کاربران با آن درگیر شده اند و یا نرخ تبدیل و میزان کلیک های کاربران را بررسی کنید.

استفاده از داده ها برای بهبود رفتار کاربران

مخاطبان کاملا انعطاف پذیر هستند و می توانید به راحتی به آن ها جهت بدهید. اما این جهت دهی از چه طریقی امکان پذیر است؟ از طریق مطالعه ی کامل رفتار کاربران.

اگر بتوانید به درستی کاربران را آنالیز کنید می توانید فرصت های زیادی بسازید و از کاربران در اکوسیستم بازاریابی خود به عنوان یک عامل تاثیرپذیر استفاده کنید. اما چگونه؟

  • کاربران خود را اولویت بندی کنید و ببینید کدام کاربران بیشتر میزان سوددهی را برای شما داشته اند. می توانید این داده ها از نرخ تبدیل کاربران کانال های بازاریابی خاص یا کاربران یک کمپین خاص برآورد کنید.
  • کانال هایی که بیشترین تاثیر را در بازاریابی شما داشته اند شناسایی کنید و از تکنیک های Remarketing برای جذب مخاطبان استفاده کنید.
  • نوع محتوایی که کاربران شما به آن علاقه مند هستند را شناسایی کنید. این کار با سنجیدن Time on Site کاربران امکان پذیر است و می توانید ببینید کدام صفحات شما بیشترین نرخ تاثیر را داشته اند و از این طریق نقاط قوت خود را در تمام محتوای سایت خود گسترش دهید.
  • ببینید هر کاربر چه میزان با سایت شما تعامل دارد. در هر جلسه (هر بار که به سایت شما سر می زند) چند صفحه را بازدید می کند و کدام صفحات بیشترین نرخ بازدید توسط کاربران کانال های خاص را دارند.
  • صفحات خروج را شناسایی کنید (این کار از طریق گوگل آنالیتیکس و در بخش Exit pages امکان پذیر است و دلایل خروج کاربران را پیدا کنید.

جمع بندی

آمارها و داده ها ( آنالیز سایت ) می توانند باعث پیشرفت شما شوند. اگر از داده ها به صورت تخصصی استفاده کنید و روش های بهینه سازی این داده ها را یاد بگیرید می توانید نتایج خوبی از آن بگیرید که در عملکرد کلی شما تاثیر بسیار زیادی می گذارند.


منبع : seokar.com


برچسب ها :


اشتراک گذاری :